Juletiden er fyldt med god mad, masser af lækkert af drikke og sofatid med familien. Der er ingen skam i at give den lidt ekstra gas med den lækre julemad over ferien, men man kan godt føle sig en smule oppustet efter et par uger med selvforkælelse.

Nu hvor det nye år er gået ind, så er det tid til at komme igang med de gode vaner igen. Trænger du til at smide et par ekstra kilo efter juleferien? Er du på jagt efter et vægttab der holder resten af livet? Så læs med i denne artikel og få de 7 bedste råd, så du kan sige farvel til de overflødige kilo en gang for alle!

1. Begræns dit kalorieindtag – men kun en lille smule!

Åh nej vægten er gået op! Så er det tid til at skippe morgenmaden, spise gulerødder til frokost og gå i seng på tom mave. Nej! Sådan skal et vægttab aldrig forløbe. Det er rigtig at dit kalorieindtag skal begrænses før, at du kommer til at se resultater på vægten – men kun en lille smule!

Tænk på din krop som en maskine, der kører på brændstof. Du skal gerne forbrænde mere end du indtager på en dag, for at kunne tabe dig. Start med at lave små ændringer i din hverdagskost, spis mindre portioner, drop natmaden eller skift sodavanden ud med en light variant.

2. Gør protein til en fast del af alle dine måltider

Protein er ren brændstof til dine muskler. Jo flere muskler du har, desto mere forbrænder du. Derfor er det vigtig at “fodre” musklerne med alt det de godt kan lide – og derfor skal du have protein! Sørg for der er protein på din tallerken både morgen middag og aften.

3. Dyr motion som du synes er sjov!

Vidste du at motion faktisk kun udgør 20% af dit vægttab? Mange løber febrilsk i fitnesscenteret 5 gange om ugen og tonser afsted på løbebåndet, når de ser vægten gå op. Faktisk behøver du slet ikke intensivere din motion for at se gode resultater med dit vægttab.

Det du skal fokusere mest på er faktisk din kost, men det betyder ikke at motion ikke er et hjælpsomt redskab. Det vigtigste er, at du finder en motionsform, som du holder af. Når du dyrker motion, som er sjov, så bibevares din motivationen, hvilket sikrer at du holder fast i dine gode motionsvaner.

4. Lav en madplan

Ofte kommer man til at bestille take-away eller spise hurtig mad fra kiosken, fordi man ikke lige har fået handlet ind til ugens aftensmad. Det er ofte her at de ekstra kalorier sniger sig ind, og det kan blive et problem. Prøv dig frem med en madplan, hvor du får inkluderet både grønt, protein og den yndlingsmad, som du holder allermest af. Du kan for eksempel gøre det til en søndags-ritual at sætte dig ned og lave en madplan, og så få handlet ind til hele ugen samme dag.

5. Giv dig selv lov til at spise det du elsker

Vi kan lige så godt sige det som det er: restriktive diæter virker ikke. Hvorfor? Fordi når vi begrænser os selv fra at spise vores yndlingsmad, så bliver det umuligt for os at holde sig til en diæt. Hvis du elsker Ben&Jerrtys, kebabpizza eller jordbærtærte, så skal der være plads i din kostplan til at nyde disse ting i moderate mængder. Hvis du lever efter en restriktiv diæt, hvor der ikke er plads til det søde og usunde, så bliver det umuligt for dig at holde en diæt i længden.

6. Tag på nogle flere gåture

En gåtur er en enormt undervurderet form for motion. Vores kroppe har brug for bevægelse, og faktisk er en gåtur rigeligt med daglig motion til et sundt vægttab. Hvis du ikke elsker at gå i fitness og ikke bryder dig om at løbe, så få 2-3 kilometer i benene på en gåtur i stedet for. Lad bilen stå derhjemme og gå ned til Føtex, tag din ven eller veninde med på en vandretur eller tag selv ud og gå med din yndlingsmusik i ørene.

7. Få masser af søvn

Kroppen restituerer om natten, og faktisk forbrænder den også en masse kalorier. En god nats søvn kan forbrænde lige så mange kalorier som en hel time i fitness. Din søvn er altså vigtigere end du lige går og tror, når det kommer til vægttab. Så sørg for at få slappet af og få dine 8 timer hver nat.

Similar Posts